سبد خرید خالی می باشد

جیرجیرک

شناخت جیرجیرک

 نام لاتین: order athoptera

شکل ظاهر جیرجیرک :  

این حشرات بدنی ضخیم با چشمانی بزرگ و اندامی پارویی جهت حفاری ، کندن و شنا کردن دارند. رنگ این حشرات قهوه ای برنزه یا قهوه ای مایل به قرمز می باشد. فصل جفت گیری برای بزرگسالان فعال ترین زمان سال به شمار آمده که در طول این فصل قادر به پرواز تا مسافتی حدود 5 مایل می باشند.

بال ها همواره به صورت کشیده در طول بدن قرار دارد و حداقل نیمی از شکم را می پوشاند ولی برخی از گونه ها فاقد بال هستند. تشخیص گونه های جوان و بالغ به دلیل رشد نکردن بال ها گاهی از گونه بالغ دشوار است.

جیرجیرک  دارای اندامی باریک با پهلوهای بزرگ بوده و تخم گذار هستند و تخم ریزی را درون خاک  یا بافت گیاهی انجام می دهند.

 اندازه جیرجیرک:

جیرجیرک موجود در خانه حدود 16 تا 22 میلیمتر طول دارند. جیرجیرک های دشتی بیش از 2.5 سانتیمتر طول دارند. جیرجیرک های خاکی حتی از جیرجیرک های معمولی هم کوچکتراند. گونه هایی که در محل سکونت یافت می شوند به رنگ زرد یا زرد متمایل به قهوه ای بوده به همراه نوارهایی باریک در قسمت سر می باشند.این نکته قابل ذکر است که جیرجیرک ها در هنگام تولد به رنگ سبز بوده و پس از تأثیر نور بر پوست آن ها تغییر رنگ می دهند. گونه های دشتی، رنگ قهوه ای و سیاه رنگ دارند و گونه های خاکی هم سیاه رنگ هستند.

 رفتار جیرجیرک:

این حشرات آفات بسیار جدی برای چمن به شمار می آیند. پاهای جلویی این حشرات که در فعالیتشان مؤثر است پارو مانند است. جیرجیرک ها جذب نور و رطوبت شده و در درز ها و شکاف ها مستقر می شوند البته محیط بیرون را به داخل ترجیح می دهند اما گاهاً به داخل محل سکونت هم راه پیدا می کنند.


 زیستگاه:

شایع ترین آفتی است که بیشتر در شب فعالیت کرده و تقریباً تمام زندگی خود را صرف حفر تونل های زیرزمینی کرده به همین جهت به ندرت دیده می شوند. اکثر این آفات در زمین های کشاورزی، شالیزارها، چمن، زمین های گلف مشاهده می شوند.

 خسارات:

این حشره با تغذیه از گیاهان (ساقه، شاخه ، برگ، ریشه و غده و ..) بخصوص در شب باعث از بین رفتن رول های چمن در زمین های ورزشی و یا نابودی مراتع و کشتزارها و در ادامه کاهش دام را به همراه خواهند داشت.

 جیرجیرک پس از ورود به منزل بیش از آنکه خطرات جدی برای شما به وجود آورد صدایی که ایجاد می کنند آرامش خواب شب را از شما سلب می کند.

این گونه برای محصولات کشاورزی بسیار مخرب هستند و در طول شب می توانند کلیه محصولات را از بین ببرند. جیرجیرک ها از الیاف هم تغذیه می کنند.

کنترل و سمپاشی جیرجیرک:

اگر شما در تهران و یا شهرهای اطراف آن به سر می برید، درختان و چمن ، ویلا و یا باغتان دچار مشکل آفات باغی شده و نیاز به سمپاشی دارند، شرکت نگین دشت در ارائه خدمات زیست محیطی ، طی یک برنامه زمانبندی شده توسط مهندسین باتجربه این شرکت جهت از بین بردن و سمپاشی جیرجیرک  در خدمت شما می باشد.

 علائم آلودگی:

  • خسارت به محصولات کشاورزی
  • مشاهده جیرجیرک 
  • صدای جیرجیرک 

از آنجا که خانه ها از لحاظ بنا و راه های ورودی و خروجی با هم فرق دارند شرکت نگین دشت طرحی منحصر به فرد جهت ریشه کنی این آفات را برای هر خانه به شما عزیزان ارائه می دهد.

 عادات رفتاری و رژیم غذایی:

این حشرات از طریق تجزیه مواد معدنی در خاک مفید بوده و از طرفی غذای مناسبی برای پرنده ها، مارمولک و جوندگان به شمار می آیند. این حشرات همه چیزخواراند و از محصولات زراعی ، گیاهی، حیوانی تغذیه می کنند و بیشتر در محل های مرطوب مانند حمام، زیرزمین و ... مستقر می شوند.

 چرخه دگردیسی این حشرات از تخم تا حشره بالغ به این شکل است که حشره با صدایی جفت خود را جذب نموده و تولید صدا در این حشرات نقش مهمی را در رفتار آن ها ایفا می کند که هر کدام بر حسب نوع گونه دارای آهنگی خاص بوده و ریتم صدای آن ها می تواند نشانه مختلفی داشته باشد:

  • جذب جنس مخالف و جفت گیری
  • صدای تخاصمی جهت دور کردن سایر نرها از حریم خود
  • صدای زنگ هشدار یا اعلام خطر

جیرجیرک به مانند ملخ‌، آواز می‌خوانند. آن‌ها برای تولید صدا دندانه‌های شانه مانند یک بال خود را روی ناحیهٔ ضخیم بال دیگر می‌کشند. و صدا بلندتر می‌شود. بعضی از انواع جیرجیرک‌های گرمسیری به قدری بلند آواز می‌خوانند که می‌توان صدای آن‌ها را از فاصلهٔ ۱/۵ کیلومتری شنیده شود. 

 

سمپاشی تخصصی جیرجیرک

شرکت سمپاشی نگین دشت با بهره مندی از دانش کارشناسان و مهندسان با تجربه ، بیش از سه دهه در عرصه سمپاشی منازل و مبارزه با ناقلین و حشرات موذی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی فعالیت داشته و افتخار دارد خدمات کنترل و مبارزه با آفات را با استفاده از سموم معتبر و با کیفیت روز دنیا به شما عزیزان ارائه نماید.

۰۲۱-۸۸۳۳۰۱۳۳

از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدظهر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مکاتبات رسمی

تمام نقاط استان تهران

تهران، کرج، اسلامشهر، شهریار، پردیس، رودهن, پرند

logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi