سبد خرید خالی می باشد

موریانه Termites

موریانه ها حشراتی اجتماعی هستند که به صورت کلونی زندگی می کنند و از سلولز گیاهان بخصوص چوب تغذیه می کنند. موریانه ها متعلق به حشراتی از دسته Isoptera بوده و از سیستم طبقاتی منظمی شامل کارگران، سربازان، تولیدکنندگان، نرها و ملکه تشکیل شده اند.

دو نوع از مهمترین گونه موریانه ها:

موریانه چوب خشک(Drywood) 

موریانه های زیرزمینی (Subterranean) می باشد

منبع تغذیه هر دو از سلولز موجود در چوب و محصولات چوبی می باشد اما تفاوت هایی در بین این دو گونه وجود دارد.

 موریانه چوب خشک (Drywood Termites)

تماس و ارتباط مستقیمی با زمین و رطوبت ندارند به همین جهت چرخه و سیکل کامل زندگی خود را می توانند در تکه ای از چوب یا تکه ای از چوب مبلمان داشته باشند . تعداد این موریانه ها به مراتب کمتر از موریانه های زیرزمینی بوده و از لحاظ اندازه کمی بزرگتر از موریانه های زیرزمینی می باشند.

این موریانه ها بیشتر پس از غروب آفتاب در شب ظاهر شده و ازدحام پیدا می کنند از ماه may تا novamber (اردیبهشت تا آبان) با این حال در زمان های دیگر نیز می توان ازدحام آن ها را دید و رنگ قهوه ای کم رنگ (پریده ) دارند.

موریانه های زیرزمینی ، داخل زمین و یا منبع رطوبت موجود در سطح زمین مکان مناسبی برای زندگی آن هاست که در هنگام ازدحام بیشتر آن ها کوچک و سیاه رنگ هستند. ازدحام آن ها در ماه های فصل بهار و تابستان علی الخصوص در روزهایی با بارندگی شدید بیشتر بوده (بسته به نوع هوا و رطوبت ) در زمان های دیگر نیز ازدحام آن ها را می توان مشاهده کرد.

تکثیر و ازدیاد موریانه ها ( Termite Swarms):

تکثیر موریانه ها زمانی رخ می دهد که کلونی ها رشد کرده بزرگ شده و برای تولید کلونی جدید از یک مکان بیرون می زنند تا بتوانند کلونی دیگری را تولید کنند این ازدحام در طول روز و شب بسته به نوع گونه موریانه ها صورت می گیرد، ازدحام موریانه های Drywood درشب و موریانه هایSubterranean بیشتر در طول روز صورت می گیرد.

شناخت انواع حشره موریانه در ایران

موریانه از راستۀ Isoptera ، حشراتی با اندازه های کوچک که به صورت دسته جمعی و کلونی زندگی می کنند. موریانه ها به لحاظ زندگی و ساختار اجتماعی تکامل پیدا کرده اند. موریانه ها مهم ترین آفت و نابود کنندۀ ساختارهای چوبی (سلولز چوب) بخصوص در مناطق جنوبی ایران و اکثر شهرهای ایران مانند اراک، سمنان، شاهرود، البرز، تهران، اصفهان، خرم آباد، کوهدشت، کرمان، شیراز، قم، ساری، رامسر، چالوس، نائین، کاشان و ... به شمار می آیند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، موریانه ها سالانه بیش از دوهزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کنند. مهم ترین گونه از موریانه هایی که در ایران زیست می کنند موریانه های زیرزمینی هستند. محل اصلی فعالیت و زندگی موریانه های زیرزمینی در قسمت زیرِزمین می باشد. موریانه ها حشرات اجتماعی هستند که در لانه هایشان در زیرِ زمین به صورت کلونی یافت می شوند که این کلونی ها معمولاً در نزدیکی درختان ، کندۀ چوب ، انبارهای چوب ، پالت های چوبی، دیوارهای خشتی که ملات آن ها از عناصر چوبی مانند کاه و کلش تشکیل شده ، زمین های حاصلخیز ، کشاورزی و باغ ها و... جهت تغذیه بیشتر قابل مشاهده هستند. 

هر کلونی و جمعیت موریانه از پادشاه ، یک ملکه ( به رنگ قهوه ای ) ، موریانه های کارگر و موریانه های سرباز تشکیل شده است. هر "ملکه موریانه" قادر به تولید هزاران میلیون تخم در هر سال می باشد. موریانه های سرباز وظیفه حفاظت از کلونی خود را به عهده داشته و از علائم تشخیص موریانه های سرباز، سرِ بزرگ و فک و آروارۀ بزرگ آن ها می باشد.

موریانه های سرباز در مقابل اشغالگرانی نظیر مورچه ها که "دشمن موریانه"  تلقی می شوند کلونی های خود را از تهاجم مورچه ها محافظت می کنند. بیشتر جمعیت و کلونی موریانه ها را کارگران سفید تشکیل می دهند. عده ای از کارگران وظیفه حفاظت از ملکه ، عده ای وظیفۀ حفاظت از لاروها و عده ای نیز مسئولیت جستجوی غذا و اطلاع دادن به سایر موریانه ها را به عهده دارند. هنگامی که تعداد کلونی ها افزایش می یابد موریانه های کارگر، لانه و محل انبار غذای خود را گسترش می دهند. در کلونی های موریانه بالغ بر 200 هزار تا 2 میلیون موریانه کارگر زندگی می کنند.

 علائم هشداردهندۀ هجوم موریانه در منزل:

  • مشاهدۀ حشرات بالدار در محل زندگی.
  • مشاهدۀ خاک اره یا خاکستر در محل ترک و سوراخ ها.
  • ضربه به چوب و توخالی بودن آن.
  • وجود بال در محل ازدحام آن ها.
  • مشاهدۀ لوله های گلی بر روی چوب یا دیوار.

termit1 در پایان قابل ذکر است تمامی فعالیت های موریانه زدایی , سمپاشی موریانه شرکت صد در صد تضمینی با ارایه ضمانت نامه رسمی می باشد. امید است با همکاری یکدیگر محیطی عاری از موریانه و آرامی داشته باشیم.

logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi