سبد خرید خالی می باشد

خطر شیوع تب دانگی در ایران

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان درباره شیوع تب دنگی در کشور هشدار داد. عین اللهی گفت: تب دنگی در کشور امارات الان بسیار شایع است و تاکنون ۸۰ بیمار شناسایی شده است که عمده این بیماران مسافرت به کشور امارات داشتند.

 نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلاء به دنگی قرار دارند، افزود: دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان یافت می‌شود. بسیاری از موارد ابتلاء به دنگی بدون علامت یا با علائم خفیف هستند، اما در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد.

تب دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس، به ویژه Aedes aegypti و Aedes albopictus، منتقل می شود. این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، به خصوص در مناطق شهری و نیمه شهری شایع است.

Aedes mosquito

تب دنگی به عنوان یک عفونت نوظهور در جنوب شرق ایران :

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و هم‌مرزی با کشورهای بومی تب دنگی مانند افغانستان و پاکستان همواره در معرض تب دنگی قرار داشته است.

یک مرد 52 ساله هرمزگانی، سه هفته پس از بازگشت از بحرین به ایران، علائم تب دنگی با نتیجه آزمایش مثبت تایید شده است. نتایج در ایران نشان می دهد که تمامی موارد بیماری ویروس دنگی وارداتی بوده است، بنابراین چرخه انتقال ویروس دنگی هنوز در ایران ایجاد نشده است. نتایج مطالعه ما همچنین نشان داد که پشه های ایرانی آئدس هنوز به ویروس دنگی آلوده نشده اند.

علائم تب دنگی معمولا 4 تا 10 روز پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده ظاهر می شوند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تب بالا: شروع ناگهانی تب بالا که می تواند از 2 تا 7 روز طول بکشد.

  • خونریزی خفیف: مانند خونریزی بینی یا لثه.

  • سردرد شدید:  درد شدید پشت چشم.

  • درد شدید عضلات و مفاصل: به دلیل شدت درد اغلب به عنوان "تب استخوان شکن" شناخته می شود.

  • تهوع و استفراغ: این علائم می توانند باعث کم آبی بدن و ضعف عمومی شوند.

  • بثورات پوستی: ممکن است 2-5 روز پس از شروع تب ظاهر شود و در بیشتر قسمت های بدن پخش شود.

  • خستگی: خستگی و ضعف مفرط جسمانی.

 ابتلای ۹۲ نفر به تب دنگی در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به پشه آئدس و بیماری تب دنگ بویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس، از شناسایی ۹۲ مورد این بیماری در کشور خبر داد و ضمن توصیه به مردم، درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از وفور پشه آئدس توضیح داد.

فرشیدی درباره ابتلا به این بیماری در سال جاری گفت: از ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری تا ۲۶ خرداد ماه، ۹۲ مورد ابتلا به بیماری تب دنگ گزارش شده است. پشه «آئدس ایجیبتی» در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان کشف شده است. عمده موارد استان سیستان و بلوچستان مربوط به شهر چابهار است. همچنین پشه «آئدس آروپکتوس» در استان‌های شمالی کشور کشف شده است. منشاء ورود و بیماری‌هایی که توسط این دو پشه ایجاد می‌شود نسبت به یکدیگر متفاوت است. این بیماری در کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

فرشیدی در پاسخ به پرسشی درباره میزان مرگ و میر این بیماری گفت: مرگ و میر ناشی از ابتلا بله تب دنگ کم است و مرگ آن از کووید کمتر است. این بیماری می‌تواند بیمار را برای چند ماه خانه‌نشین کند. سه مورد مرگ ناشی از تب دنگ در کشور به ثبت رسیده است.
وی درباره ورود کیت‌های تشخیص این بیماری نیز گفت: با همکاری گمرک دستور ترخیص کیت‌های وارداتی تشخیص تب دنگ صادر شده است و طی چند روز آینده در مراکز درمانی توزیع می‌شود. من از شکرت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم در زمینه ساخت کیت‌های تشخیصی و واکسن این بیماری فعالیت کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای ساخت واکسن ۴ سوش ویروس تب دنگی اقداماتی انجام شده است و در حال حاضر این واکسن به صورت آزمایشی در بازار وجود دارد اما از  شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم به موضوع ساخت واکسن ورود کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تکرار بیماری گفت: اگر یک فرد بیش از یکبار به تب دنگ مبتلا شود، شدت بیماری افزایش می‌یابد.
 

دستورالعمل وزارت بهداشت ایران برای پیشگیری از تب دنگی

وزارت بهداشت ایران دستورالعملی برای پیشگیری از بیماری تب دنگی ارائه داده است.

  • تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌ها و ظروف آب پرندگان
  • جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد
  • پوشیدن لباس آستین بلند و شلوار بلند و جوراب
  • استفاده از پشه بند در صورت استراحت در طی روز در فضای باز
  • نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها
  • پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز مانند، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب

 

اسپری های دافع پشه یکی از ابزارهای مهم برای محافظت در برابر گزش پشه و بیماری های ناشی از آن مانند تب دنگی، ویروس زیکا و تب چیکونگونیا هستند. آنها با ایجاد یک سد شیمیایی روی پوست که پشه ها را دفع می کند عمل می کنند.

حقایق تب دنگی

  • تب دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می شود.

  • حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دنگی هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه 100 تا 400 میلیون عفونت به آن مبتلا می‌شوند.

  • دنگی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، بیشتر در مناطق شهری و نیمه شهری جنوب ایران یافت می شود.

  • در حالی که بسیاری از عفونت های دنگی بدون علامت هستند یا فقط بیماری خفیف ایجاد می کنند، این ویروس گهگاه می تواند باعث موارد شدیدتر و حتی مرگ شود.

  • پیشگیری و کنترل تب دنگی به کنترل ناقل بستگی دارد. هیچ درمان خاصی برای تب دنگی شدید وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب تا حد زیادی میزان مرگ و میر دنگی شدید را کاهش می دهد.

 سوالات متداول


پشه های آئدس ناقل چه بیماری هایی هستند؟

پشه های آئدس ناقل بیماری های مختلفی از جمله تب دنگی، ویروس زیکا، تب چیکونگونیا و تب زرد هستند.

 علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس چیست؟

علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس می تواند متفاوت باشد اما اغلب شامل تب، سردرد، درد عضلات و مفاصل، بثورات پوستی و در موارد شدید خونریزی و شوک است.

طول عمر یک پشه آئدس چقدر است؟

طول عمر یک پشه بالغ آئدس بسته به شرایط محیطی مانند دما و رطوبت معمولا دو تا چهار هفته است.

چگونه می توانم خودم را از گزش پشه آئدس محافظت کنم؟

برای محافظت از خود از دور کننده های حشرات حاوی DEET استفاده کنید، لباس آستین بلند بپوشید، زیر پشه بند بخوابید و از تجمع آب راکد که محل رشد پشه هاست جلوگیری کنید.

پشه های آئدس معمولا در کجا یافت می شوند؟

 پشه های آئدس به طور معمول در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان، به ویژه در مناطق شهری و نیمه شهری یافت می شوند.

 

 

logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi