سبد خرید خالی می باشد

مگس سفید فیکوس

 Fig (Ficus) Whitefly- Singhiella simplex

 معرفی:

حشره ای که به دلیل حمله به درختان فیکوس به این نام معروف است. این حشره مگس سفید کوچک بالداری است که به hemiptera تعلق دارد. این حشرات به طور معمول با زائدۀ سوزنی دهان خود از زیر برگ با مکیدن آب گیاه باعث پژمردگی، زردی، کوتاه قدی، کاهش برگ و یا مرگ گیاه خواهند شد.

 

Cabbage Whitefly Aleyrodes proletella

 

 چگونگی آسیب رسانی  : 

برگ درختان فیکوس آلوده به این آفت ابتدا شروع به زرد شدن می کند و درختان فیکوسی که برگ خود را از دست داده اند نشانۀ بارزی از هجوم این حشرات به درختان می باشد. بیشترین گونۀ فیکوس که این حشرات به آن ها حمله می کنند گونۀ ficus benjamina می باشد ولی گونه های دیگر نظیرF. altissima, F. bengalensis, microcarpa F.maclellandii به عنوان میزبان این آفت ها می باشند. از میزبانان دیگر می توان به F. aurea انجیری خفه ، F. microcarpa ، F. lyrata برگ انجیری کمانچه ای و F. macllandii برگ انجیری موزی اشاره کرد.

این آفات در گونه های دیگر فیکوس نیز یافت می شوند. از گیاهان دیگر که میزبان این آفت می باشد می توان به گیاه آزالیا اشاره کرد.

در صورت مشاهده آسیب دیدگی در شاخ و برگ درختان می توان این مگس را در اطراف درختان در حال پرواز مشاهده کرد. بزرگسالان به شکل پروانه ای با بدنی زرد و بال هایی سفید و نوارهایی خاکستری کم رنگ در قسمت میانی بال ها مشاهده می شوند. حشرۀ نابالغ به صورت تخم و پوره در قسمت زیرین برگ ها قابل مشاهده است. پوره ها به رنگ قهوه ای مایل به زرد و چشمانی قرمز رنگ دارند. وجود لکه های کوچک نقره ای و سفید در قسمت زیرین برگ نشانۀ آلوده بودن برگ به آفت می باشد که پس از تبدیل آن ها به شفیره و در نهایت بالغ شدن به صورت خال خال در پشت برگ به صورت کامل نمایان می شوند.

 

علایم حمله مگس سفید فیکوس شامل:

  1. لکه‌های سفید بر روی برگ‌ها: به دلیل ترشحات شهد مگس‌ها که بر روی برگ‌ها باقی می‌ماند، ممکن است برگ‌های گیاه سیاه شده و لکه‌های سفید دیده شود.

  2. کرم‌های سفید یا تخم مگس‌ها: ممکن است در زیربرگ‌ها یا در نزدیکی آن‌ها، تخم‌ها یا فراورده‌های مگس‌ها مشاهده شود که اغلب به صورت کرم‌های سفید کوچک نمایان می‌شوند.

  3. سفید شدن برگ‌ها: به طور کلی، حمله مگس سفید فیکوس می‌تواند منجر به آسیب و سفید شدن برگ‌ها و کاهش عملکرد گیاه شود.

بیولوژی:

زیست شناسی این حشرات کامل شناخته شده نیست تخم این حشرات تا زمان تغذیه در نزدیکی برگ باقی می مانند و پوره ها به شکل بیضی و در ظاهر ساده هستند. برای جلوگیری از پیشرفت این آفت ، تکثیر و افزایش جمعیت و آسیب رساندن به گیاه باید سعی کرد با نظارت و رسیدگی به گیاه به محض مشاهده این آفت ،آلودگی را رفع کرد.

راه‌های مدیریت و کنترل:

  1. استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی: استفاده از آفت‌کش‌های مخصوص مگس‌های سفید فیکوس می‌تواند موثر باشد. برای استفاده از این محصولات باید دقت کنید و دستورالعمل تولید کننده را به دقت دنبال کنید.

  2. استفاده از حشرات مفید: مانند کفش‌دوزک‌ها و زنبورک‌ها که به طور طبیعی به کنترل مگس‌ها کمک می‌کنند.
  3. بهبود بهداشت گیاه: گیاهان سالم و قوی معمولاً کمتر در معرض حملات حشرات قرار می‌گیرند. به تغذیه مناسب، آبیاری منظم و مدیریت خاک توجه کنید.

استفاده از خاک دیاتومه برای کترل مگس سفید :

  1. پاشیدن مستقیم روی گیاهان: می‌توانید خاک دیاتومه را روی سطح برگ‌ها، به ویژه سطح زیرین که مگس‌ها تمایل به تخم‌گذاری دارند، بپاشید.

  2. در شرایط خشک: خاک دیاتومه فقط در شرایط خشک مؤثر است؛ بنابراین اگر برگ‌ها مرطوب باشند، اثربخشی خاک دیاتومه کاهش می‌یابد.

  3. استفاده همراه با دیگر روش‌ها: برای کنترل کامل مگس سفید مارپیچی، بهتر است خاک دیاتومه را با روش‌های دیگر مانند کنترل بیولوژیکی یا استفاده از تله‌های چسبناک ترکیب کنید.

در نهایت، خاک دیاتومه به عنوان یک ابزار کمکی در مدیریت مگس سفید مفید است، اما به تنهایی ممکن است برای کنترل کامل این آفت کافی نباشد.

 کنترل و مبارزه و سمپاشی :

اگر شما در تهران و یا شهرهای اطراف آن به سر می برید، درختان و چمن ویلا و یا باغتان دچار مشکل آفات باغی شده شرکت سمپاشی نگین دشت در ارائه خدمات زیست محیطی ،طی یک برنامه زمانبندی شده توسط مهندسین باتجربه این شرکت جهت از بین بردن این آفت ها در خدمت شما می باشد.

logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi