سبد خرید خالی می باشد

قورباغه سم نیزه ای

متخصصان بریتانیایی موفق به پرورش گونه‌ای از قورباغه‌ها شده‌اند که به اندازه‌ای سمی است که می‌تواند 10 مرد را از پا دربیاورد ! نام این قورباغه "قورباغه (سم) نیزه ای است در قدیم سرخ پوستان از این سم برای سمی کردن نیزه های خود استفاده می کردند.

قورباغه نیزه سمی آبی (به انگلیسی: Blue poison dart frog) نوعی قورباغه سمی است که در جنگل‌های سیپالی‌وینی ساوانا، در جنوب سورینام و شمال به مرکز برزیل یافت شده‌است. این جاندار در هند با نام محلی اوکوپی‌پی(Okopipi) شناخته می‌شود. نام گونه‌ای این جاندار از رنگ نیلی پوستش در زبان انگلیسی گرفته شده‌است.

بهتر است بدانید که قورباغه ها از سم خود برای کشتن شکار استفاده نمی کنند بلکه از آن به عنوان یک مکانیزم دفاعی استفاده می کنند. این سم به واسطه خوردن مورچه ها و حشرات دیگر در بدن تولید می شود که در زیر پوست قورباغه ها ذخیره شده و کم کم از طریق روزنه های پوست قورباغه خارج می شود.

این جاندار برای زهرآگین کردن سرنیزه‌های خود در هنگام شکار یا جنگ استفاده می‌کردند.

این دوزیستان کوچک که از رنگ طلای یکدستی برخوردارند، تنها یک نمونه از 100 نوع گونه مختلف قورباغه‌های نیزه سمی هستند که ابعاد آنها از 2.5 تا 5 سانتیمتر متغیر است. زیستگاه این جانداران بخشی کوچک از جنگل‌های بارانزا در سواحل اقیانوس آرام در کلمبیا است و در حالی که تعداد آنها در محدوده کوچک زیستگاه‌شان بسیار زیاد است، از بین رفتن سریع جنگل‌های باران زا باعث شده نام این قورباغه‌ها در لیست گونه‌های در حال انقراض قرار گیرد.

رنگ این جانداران که به عنوان ابزاری برای فراری دادن شکارچیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، متناسب با موقعیت زندگی آنها سبز کمرنگ، نارنجی و طلایی است و غذای خود را از حشرات، جیرجیرک‌ها، مورچه‌ها، سوسک‌ها و موریانه‌ها تامین می‌کنند.

Blue poison dart frog

صرف لمس کردن این گونه از قورباغه لزوما شما را در خطر کشته شدن قرار نمی دهد، چرا که دو زیستان فقط زمانی که ترسیده باشند سم از خود ترشح می کنند. اما بلند کردن این موجودات کوچک و نگه داشتن آنها در کف دستتان بیشتر از چند ثانیه و بدون دستکش خودکشی است.سطح پوست قورباغه سریعا با سمی پوشیده می شود که توانایی آن را دارد تا اعصاب را از کار بیاندازد. در کمتر از یک دقیقه قربانی گرفتگی عضلانی غیر قابل کنترلی را تجربه کرده و نهایتا قلبش از کار می افتد.

اگر چه روشی وحشیانه تر را از نحوه ی گرفتن سم از قورباغه توصیف می کند. "اهالی محلی قورباغه ها را از جنگل می گرفتند و درون نی های توخالی حبس می کردند. زمانی که آنها احتیاج به سم داشتند، چوبی نوک تیز را از گلوی قورباغه فروکرده و از یکی از پاهایش بیرون می آوردند. جای تعجب نبود که حیوان بسیار آزرده شده و شروع به ترشح سم نماید، سپس آنها تیرهای خود را در مایع سمی فرو می کردند که یا یک سال موثر بود."

در حال حاضر محققین تمایل به کشف استفاده های ممکن پزشکی به خصوص به عنوان مسکن از زهر این نوع قورباغه دارند.
 
ریچارد فیچ (Richard Fitch) از دانشگاه ایندیانا به بی بی سی می گوید:" ترکیباتی که باعث چنین تاثیرات سمی می شود در اینجا مورد توجه نیست، طرز عملکرد این سم می تواند برای دانشمندان و پزشکان مفید واقع شود. البته خود زهر نمی تواند به عنوان دارو کارایی داشته باشد اما فهمیدن ساختار شیمیایی آن می تواند در طراحی داروهایی بهتر کمک کند.
logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi