سبد خرید خالی می باشد

ساس تختخوابی در اثر رنگ هایی خاص دفع می شوند

Bedbugs repulsed by certain colours 450 × 253

دانشمندان می گویند ساس تختخوابی برخی از رنگ های خاص را ترجیح می دهند و می توان با استفاده از این نکته کلیدی، از آن به عنوان یک تغییر و جهش در برابر دور کردن این حشرات آزاردهنده استفاده نمود.

رنگ ملحفه های شما می تواند ساس را جذب کند.

با توجه به موارد ذکر شده در مجله پزشکی Medical Entomology  در کل حشرات خونخوار رنگ های سیاه و قرمز را به سایر رنگ ها ترجیح می دهند و از رنگ های زرد و سبز متنفر هستند. این اطلاعات به ما کمک می کند تا از این روش به عنوان تله ای برای به دام انداختن و گرفتن ساس ها استفاده نماییم.

پژوهشگران و محققان آمریکایی می گویند اگر از ملحفه زرد بر روی تشک تختخواب استفاده کنید ساس ها به سرعت فعالیت  خود را در آن محل متوقف می کنند.

توصیه می شود مقاله فوق راکه در خصوص زنگی ساس است را مطالعه نمایید.

 معرفی کلی ساس تختخوابی

ساس حشراتی بسیار کوچک به شکل تخت و بیضی  می باشد که در نزدیکی محل تغذیه خود مستقر شده و اکثراً در درزها و شکاف های ملحفه ، تشک و یا در قسمت فریم چوب های تخت و مبلمان پنهان می شوند و پارچه و چوب را به پلاستیک و فلز ترجیح می دهند.Bedbugs repulsed by certain colours 450 × 253

محقق Dr.Corraine McNeill به همراه همکارانش تصمیم به تحقیق در مورد تأثیر رنگ ها در جذب ساس ها گرفتند و می خواستند بدانند آیا ساس ها در اثر تغییر رنگ محل لانه و استقرار خود را تغییر می دهند؟

این آزمایش را در آزمایشگاه به انجام رساندند و جهت استقرار ساس ها پناهگاه هایی را به وجود آوردند که متشکل از ظرف هایی بود که با کارت های رنگی پوشیده شده بود و پس از انتقال ساس ها به پناهگاه مشاهده نمودند که به طور تصادفی ساس ها پناهگاه های خود را بر اساس رنگ انتخاب کردند. دکتر مک نیل گفت در اصل ما تصور می کردیم که ساس تختخوابی ممکن است قرمز را به دلیل قرمز بودن رنگ خون که از آن تغذیه می کنند انتخاب کند ولی از طرفی پس از انجام مطالعات متوجه شدند که یکی دیگر از دلایل جذب ساس به رنگ قرمز به دلیل شباهت رنگ بدن ساس ها بوده و از طرفی ساس ها از این طریق می خواهند به سایر ساس های موجود در پناهگاه نزدیک شوند بیشتر جذب قسمت قرمز رنگ می شوند.

محققان می گویند ساس از پناهگاه هایی با رنگ زرد و سبز متفراند و ممکن است علت آن این باشد که رنگ های روشن به آن ها یادآوری می کند که نمی توانند به راحتی خود را مخفی کنند و محافظت آن ها از خود در این حالت از ایمنی پایین تری برخوردار می باشد. مطالعات نشان داده که این دو رنگ برای سایر حشرات مکنده و خونخوار از جمله پشه ها نیز غیر قابل جذب اند.

دکتر مک نیل تأکید نموده که من نمی توانم بگویم تا چه حد استفاده از چمدان، ملحفه، روی بالش، مبلمان با پارچه قرمز پرهیز کنید اما تحقیقات هنوز در این زمینه کامل انجام نشده است که بتوانیم آن را به صورت یک قانون مطرح نماییم.

آیا رنگی وجود دارد که ساس از آن متنفر باشد؟

به طور خاص، ساس ها قرمز و سیاه را ترجیح می دهند و از رنگ های روشن مانند زرد، سفید و سبز متنفرند. برای رسیدن به این یافته ها، دانشمندان ساس ها را در ظروف مخصوصی قرار دادند که حاوی پارچه های به اندازه ساس بود که از رنگ های مختلف کاغذ ساخته شده بود.

Bedbugs repulsed by certain colour 450 × 300

 چگونه ساس را در منزل خود شناسایی کنیم؟

  • بررسی و بازدید شکاف و درزهای ملحفه، تشک، فریم های تختخواب برای مشاهده ساس های قابل رؤیت، آن ها به شکل مسطح، بیضوی شکل بوده و بالغ ها حدود 5 میلی متر طول داشته و رنگشان بسته به آخرین زمان تغذیه آن ها به رنگ قهوه ای یا قرمز می باشد.
  • پیدا نمودن نقاط سیاه رنگ بر روی تشک و ملحفه خوشخواب، می تواند نشانه مدفوع خشک شده ساس ها باشد.
  • ایجاد بوی نامطبوع ترشیدگی و کپک زدگی در محل استقرار آن ها.
  • چک کردن لکه ها و نقاط خون بر روی تشک و ملحفه.
  • مشاهده و احساس هر گونه خارش پوستی در اثر نیش زدن حشره ساس.

images در پایان درصورت وجود مشکل ساس تختخوابی در منزل  از مشاوره کارشناسان ما در جهت سمپاشی ساس بهره مند شوید . گاهی برخی افراد به دلیل خود درمانی و استفاده از سموم بدون تجویز کارشناس مربوطه باعث ایجاد مقاومت در این حشرات شده و تکثیر آن بیشتر شده بنابر این جهت ریشه کنی و سمپاشی ساس بدون تجویز کارشناس دفع آفات خوددداری فرمایید.


منبع مقاله:

By Michelle Roberts

Health editor/BBC News online

ترجمه و تدوین مقاله:

شرکت نگین دشت

 

منابع ساس 


logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi