سبد خرید خالی می باشد

ساس باغی: حشره‌ای کوچک با دردسرهای بزرگ!

 Chinch Bugs- Blissus insularis

 شکل ظاهر:

دارای بدنی سیاه رنگ با بال های نقره ای که قسمت پشت بدن آن ها را کاملاً پوشانده است. الگوی قرارگیری بال ها و نحوۀ همپوشانی آن ها مانند ساعت شنی یا ضربدری می باشد. حشرات جوان تر به رنگ قرمز تا قهوه ای بوده و قبل از بالغ شدن بال ها کامل می شود.

 

chinchbug

 رفتار:

ماده ها در طول زندگی حدود 250 تخم در محل هایی مانند چمن ها و یا بر روی گیاهان گذاشته و روی آن می خوابند. حدود 8 تا 13 روز مرحلۀ از تخم در آمدن حشرات زمان می برد ولی مراحل تکامل حشرات از یک تا چندین ماه به طول می انجامد و تا مرحلۀ پایانی 4 دوره را سپری می کنند.

مشخصات ساس باغی:

  • ساس باغی به طور متوسط 3 تا 4 میلی‌متر طول دارد.

  • رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز یا قهوه‌ای تیره است.

  • دارای بال‌هایی شفاف است که در حشرات بالغ دیده می‌شود.

  • لاروها به رنگ زرد یا نارنجی هستند.

زیستگاه:

این دسته از آفات محیط های گرم و خشک را برای زندگی ترجیح می دهند و به سرعت با آسیب رساندن به ساختار گیاه باعث توقف رشد گیاه و پژمرده شدن آن و از طرفی باعث زوال و مرگ گیاه می گردند.

 نکات جالب:

یکی از راه های تشخیص ساس باغی به این صورت است که در نزدیکی گیاه آسیب دیده زمین را تا لبۀ ریشۀ گیاه آسیب دیده به داخل فشار داده سپس محل مورد نظر را با آب پر کرده در صورت وجود ساس در عرض چند ثانیه در سطح آب شناور می شوند. 

 کنترل و سمپاشی آفات باغ  :

برای کنترل ساس باغی در باغ و گیاهان خود، می‌توانید به روش‌های زیر توجه کنید:

  1. استفاده از آب و صابون: یکی از روش‌های طبیعی برای کنترل ساس باغی استفاده از محلول آب و صابون است. برای تهیه این محلول، یک قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کرده و سپس با استفاده از اسپری، موارد زیر درختان و گیاهان خود را پاشیده و بگذارید تا خشک شود.

  2. استفاده از روغن‌های طبیعی: برخی از روغن‌های طبیعی مانند روغن سویا، روغن درخت چای یا روغن نعناع، خواص ضد باکتریایی و آفت‌کشی دارند که می‌تواند به کنترل ساس باغی کمک کند. این روغن‌ها را با آب مخلوط کرده و به گیاهان خود پاشید.

  3. خاک دیاتومه : خاک دیاتومه به عنوان یک آفت‌کش طبیعی عمل می‌کند. وقتی حشرات کوچکی مانند ساس با این خاک تماس پیدا می‌کنند، ذرات ریز و تیز خاک دیاتومه به بدن آنها چسبیده و پوشش خارجی آنها را خراب می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود که حشره آب بدن خود را از دست بدهد و در نهایت خشک شود و بمیرد. به همین دلیل، خاک دیاتومه یک روش مؤثر و غیر سمی برای کنترل ساس‌های باغی و دیگر آفات است.

    برای استفاده از خاک دیاتومه علیه ساس‌های باغی:

    1. خاک دیاتومه را در اطراف گیاهان یا مناطقی که ساس‌ها مشاهده شده‌اند، پخش کنید.
    2. مطمئن شوید که خاک در شرایط خشک باقی بماند، زیرا در حالت مرطوب اثر خود را از دست می‌دهد.
    3. در صورت بارندگی، باید مجدداً خاک دیاتومه را اعمال کنید.

    استفاده از خاک دیاتومه یک روش ایمن و مؤثر برای کنترل آفات است که به محیط زیست و سلامت انسان‌ها و حیوانات آسیب نمی‌زند.

  4. استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی: برخی آفت‌کش‌های طبیعی که حاوی موادی مانند پیرمترین، نماتودها، یا ایورمکتین هستند، می‌توانند به کنترل ساس باغی کمک کنند. این مواد معمولاً آفت‌کش‌های غیرسمی هستند که به گیاهان و محیط زیست کمترین آسیب را وارد می‌کنند.

  5. استفاده از حشرات مفید: استفاده از حشرات مفید مانند زنبورک‌ها، مورچه‌ها، و کفش‌دوزک‌ها که به طور طبیعی به کنترل ساس باغی کمک می‌کنند، می‌تواند موثر باشد. ایجاد یا تقویت جوامع این حشرات مفید می‌تواند به تعادل بیولوژیکی باغ شما کمک کند.

  6. بهبود شرایط رشد گیاهان: گیاهانی که به طور کلی سالم و قوی هستند، کمتر از آفت‌های حشره‌ای رنج می‌برند. به تغذیه و آبیاری مناسب گیاهان خود توجه کنید تا آن‌ها قوی و مقاوم به حشرات باشند.

اگر شما در تهران و یا شهرهای اطراف آن به سر می برید، درختان و چمن ویلا و یا باغتان دچار مشکل آفات باغی شده شرکت سمپاشی نگین دشت در ارائه خدمات زیست محیطی ، طی یک برنامه زمانبندی شده توسط مهندسین باتجربه این شرکت جهت از بین بردن این ساس باغی در خدمت شما می باشد.

منابع ساس 


logo sampashi

مشاوره رایگان

021-88330133


تمام نقاط تهران و کرج

درباره شرکت نگین دشت

شرکت مهندسی نگین دشت با بیش از 30 سال تجربه به صورت تخصصی در زمینه خدمات سمپاشی حشرات، طعمه گذاری انواع موش و مبارزه با آفات خانگی و صنعتی مانند، سوسک، ساس، پشه، موریانه، کنه، مورچه، کک، موش و... با افتخار در خدمت هموطنان عزیزمان می‌باشد.

در ارتباط باشید:

logo-samandehi